Sevemedim Köylülüğü

Twitter’da takipçisi olduğum onur_goksen’in geçen hafta köylülükle ilgili aşağılayıcı twetleri beni oldukça rahatsız etmiş hatta öfkelendirmişti. Aslında adetim olmamasına rağmen karşılık vermek için yanıtla butonuna bastım. Sonra düşündüm ve kendi kendime ‘ ee ne diyeceksin?’ dedim ‘istediğini yazabilirsin adama ama ne?’ Mesela ‘bende köylüyüm bıdı bıdı mı?’ peh! Sanki sen az çektin köylü kafasından, köylülükten, cahillikten…

Ben de köylüyüm ama köylü kafasıyla hep mücadele etmek zorunda kalmış, cahillikten, at gözlüğüyle bakanlardan çok çekmiş bir köylü. Hep başka bir dünya olduğu üzerine hayaller kurmuş okumayı öğrenir öğrenmez sürekli kitap okuma aşkıyla yanmış tutuşmuş böylelikle köy dışındaki dünyanın gerçekliğini erken keşfetmiş bir köylü çocuğu… Adeta kitaplardan köy hayatı  ile hayal dünyası arasında bir köprü kurmuş…

Zenginleşen hayal dünyam da gerçek dünyanın bu köyden ibaret olmadığını fısıldıyordu kulağıma…

Birleştirilmiş sınıflı köy ilkokulunu bitirdikten sonra ilçedeki ortaokula yazdırdı babam beni, ailem de çok istiyordu okumamı. Aslında köylü kafası istemez bunu pek. Ben şanslıydım. Şanslıydım ama ortaokula geldiğimde yani şehre indiğimde sudan çıkmış balık gibi hissettim kendimi. Konuşmalar farklıydı, oyunlar farklıydı, onların öğrendikleri benim öğrendiklerimden kat kat fazlaydı. Hayal dünyam yetmedi yeni arkadaşlarımla kaynaşmama. Hep bir çekingen kaldım hep bir içine kapanık.

Yine en iyi arkadaşım kitaplarımdı… o zamanlar Kemalettin Tuğcu, Reşat Nuri, Ömer Seyfettin, Tom Sawyer, Heidi falan okuyordum…

Lise de ancak toparladım uyum sağladım, köylülükten silkelenmeye başladım. Tam da ergenliğe denk gelen bu dönem   gerçek arkadaşlarımın olduğu, gezip tozduğum, okuldan keyif aldığım güzel, eğlenceli bir dönemdi. En iyi arkadaşım annemdi… En dert yandığım şey ise okul çıkışı servise binip köye gelmekti. Oysa arkadaşlarım okuldan sonra da beraber zaman geçiriyor, parka gidip çekirdek çitliyor, muhabbet ediyordu.  Bu arada Köylü halkı Liseye devam edebileceğimi düşünmüyordu biraz okur sonra bırakır diye düşünüyorlardı sanırım.  Çeşitli sinir bozucu dedikodular çıkarıp, yıldırma çabalarına giriştiler… Aşık olmak sanki dünyanın en ahlaksız şeyiydi. Ya da bir erkek arkadaşının olması isminin kötüye çıkmasına yetebiliyordu. Köyde gerçekten ahlaksız şeyler olmuyor muydu oluyordu… İlkokulu zar zor bitirmiş kızlar ilk buldukları adama kaçıveriyorlardı. Evli kadınlar evli adamlarla düzeysiz birliktelikler yaşayabiliyordu.

Ben kitap okumaktan hiç sıkılmadım… Yerli yabancı bütün klasikleri lise ikiye kadar bitirmiştim…

Kararlıydım onlar değişmezse ben değişecektim. Üniversiteyi kazandım. Akrabalarım karşı çıktı. Köylü halkı yine türlü dedikodu çıkardı. Sadece ailem yanımdaydı ve benim için önemli olan buydu.  Babam tuttu elimden gittik yad ellere… Onun için zor olsa da uzak bir şehirde, tanımadığı insanların içinde beni bırakıp geri döndü. Artık yeni bir şehirde yeni bir yuvam vardı. En kıymetli dostluğu buldum, güvenmeyi öğrendim, Özgürlüğü yaşadım… Gel de anlat hayata at gözlüğüyle bakan köylü halkına… Artık önemsizdiler benim için, üzemeyecekleri kadar ulaşılmaz hissediyordum kendimi. Köyde üç kişi şimdiye kadar üniversiteye gitmişti üçü de kızdı. Sevinselerdi ne olurdu, köyümüzde kızlar okuyor diye gurur duysalardı.

Bu arada Kitaplarım hep yanımda oldu, erkenden kalkıp yurdun etüdünde kitap okurdum, notlar alır, günlük yazardım…

Sonra okul bitti, geldim, İzmir’e yerleştim, evlendim, çoluk çocuğa karıştım. Sustular mı? asla! İşte sevemedim köylülüğü ben de hep cahilliğinden ötürü…

Şimdi köy denince aklıma annem gelir babam gelir, gerisi vız gelir tırıs gider…

Demek ki neymiş öyle sinirlenmeden önce durup düşünecekmişsin düşünüp yüzleşecekmişsin, bol bol kitap okuyacakmışsın bir de hayatta en önemli şey aileymiş…

Bir Cevap Yazın

