Süt ve Ürünleri…

Her şey sütçünün kapıyı çalmasıyla başladı…

Tam da bu pastorize süt mü, kapı sütü mü tartışmalarının gündemde olduğu zamanlardı. Baktım annem ne derse haklı çıkıyor, ne gibi işlemlerden geçtiği, nasıl şartlardan bize ulaştığı belli olmayan pastörize sütü bir kenara bırakıp nereden geldiği belli olan kapı sütünü almaya karar vermiştim. Yani inekten bize sahibi aracılığıyla ulaşan sütten yana kullanmıştım ben o ara kararımı. Dolayısıyla tam da o sırada kapıda beliriveren sütçüyü görünce pek bir sevindim nerdeyse adama sarılıcam seni Allah gönderdi diye. Çünkü yan komşum bu sütçüye çok güveniyor, nerden geldiğini falan biliyor, içim nedense rahat. O günlerde iştahla kilolarca süt aldım.

Birgün sohbet esnasında Gıda Mühendisi olan arkadaşım Serar’a danıştım ben bu kararımı. O iyi bir marka pastörize süt kullanmamdan yanaydı. Üstelik daha önce bu iyi markalardan birinde çalışıp ortamını görmüş, güvenmiş ki bana tavsiye ediyordu. Çok mantıklı geldi. Sütçü sonra yine kapımı çaldığında ilk gördüğüm zamanki sevinçli halimden eser yoktu. Teşekkür edip almayacağımı söyledim gerisin geri gönderdim adamı. Artık sütü pastörize kutu da, yoğurdu da hazır alıyordum.

Ne olduysa ben doğum iznimde evde kaldığım zaman da oldu. İçimdeki ev kadını meğer dışarı çıkmayı dört gözle bekleyip dururmuş. Yan komşumu süt alırken gördüm, bende alayım iki kilo dedim. Aldığım sütü yoğurt yaptım. Ve ev halkı benim yaptığım yoğurdu çok beğenince bundan sonra yoğurdumuzu kendim yapmaya karar verdim. Sütçü de bu yeniden dönüşümü yadırgamadı, sağolsun. En son geldiğinde biraz abarttım fazla süt aldım. Hep kafamda olan bir peynir tarifi vardı. Onu denemek istedim. Tarif şöyle:

1 Kilo süt

2 diş sarımsak

1 limonun suyu

2 çay kaşığı tuz

1 tatlı kaşığı çörek otu

Sütü kaynatıp, içine limon suyunu, tuzu, ince rendelenmiş sarımsağı ve çörek otunu ilave ediyoruz. Süt kesilip topak oluşmaya başladığında 10 dakika kadar bekletip tülbentin içine alıyoruz ve iyice süzülmesi için yüksekçe bir yere asıyoruz. (ben mutfak dolabının kapağına astım altına bir  kase koydum.) İşte bu kadar akşam yaptım sabah hazırdı. Bu arada asıl tarifte sarımsak tozu yazıyordu. Ben hazır tozları tercih etmediğimden sarımsak kullandım. Pek ağız tadımıza göre değildi sanırım sarımsağın yoğun hissedilmesinden.  Ama kendi peynirim olduğundan yedim yedirdim. Bir daha ki sefere farklı yaparım olur biter.

Sonra Süzme yoğurt yaptım. Hep annem yapar gönderirdi öyle kolay ki neden kendim yapmayayım dedim. Sonuç harika oldu.

Onu da şöyle yaptım: akşam 2 kilo (kendi yaptığım) yoğurdu tülbentin içine aldım, süzgünün içine koyup sabaha kadar bekledim. Sabah kahvaltıda bir kase içine koydum, üzerine zeytinyağı gezdirip, pul biber ve kekik koyup afiyetle yedim🙂

İnsanın böyle büyüklerinden gördüğü şeyleri yapması ayrı mutlu ediyor. Aslında bütün sevincim ondan. Ve çok iyi biliyorum artık bunları yapmak için makinaların olduğunu. Almayı çok da düşündüm ama daha önce alıp da kullanmadığım bir sürü ıvır zıvırın yanında yerini alacakları kaygısıyla almaktan vazgeçtim. Ki gerekte yok bence ya da siz bilirsiniz🙂

Afiyet şifa olsun…

sütlü

Süt ve Ürünleri…” üzerine 2 yorum

  1. Rüzgar ek gıdaya geçtiğinde yoğurt makinası almıştım bir heves. Yaptık, harika da oldu kıvamı falan. Ama Rüzgar sade olarak ağzına koymuyordu yoğurdu. Hep pekmez ekleyerek yedirebildim. Bu pek içime sinmiyordu ki bir gün yardımcımız “makinada yoğurt mu olurmuş, ben yapıvereyim oğluma” dedi. O günden sonra Rüzgar hep evde yapılan yoğurdu yedi büyük bir iştahla. Ben sonradan iki yoğurdu karşılaştırdığımda, makinada yapılan yoğurtta tuhaf, yapay bir tat olduğunu keşfettim. Demek o yüzden beğenmemişti. Yine de açık süt almaya sanırım cesaret edemem.

  2. Artık yoğurtu ve peyniri açık sütle yapıyorum içmek için cam şişede olan günlük sütlerden kullanıyorum şimdilik🙂 sütçüyle aram tekrar bozulur mu bilmem :))

Bir Cevap Yazın

