Sarı Çiçek

Bu sabah erken kalkıp ev halkını erken uyandırdım. Biraz erken yollara düşelim istedim çünkü şu her sabah gözüme takılan yol kenarında kendiliğinden yetişen sarı çiçeklerimden toplamak istedim. Zamanı geçip de bir kez bile toplayamazsam üzülüyorum. Papatyalar kadar sevdiğim bir çiçek. Gözüme, gönlüme, ruhuma, burnuma iyi geliyor 🙂 

Ev halkını erken yola çıkarma çabam olumlu sonuç verdi. Otobanda uygun bir yerde arabayı çektik. Ben çıkardım bıçağımı kopardım bu güzel çiçeklerden. Meriç durur mu o da geldi yanıma, babamız bi kaç tane topladıktan sonra bizi uzaktan izlemeyi tercih etti. Ben Meriç düşecek diye endişelenmeme, kıyafetlerimin batmasına rağmen kendimi alamadım topladıkça topladım. Fotoğraf makinamı yanıma almadığım için çok üzüldüğüm anlardan birini yaşadım bir de. Sarı Çiçeklerimle hatıramız olurdu hem de şimdi şuracığa eklerdim. 

Arabaya döndüğümüzde aldım asıl o mis gibi kokusunu. Meriç’e ”sende öğretmenine verirsin” dedim. Bana ”anne bugün ne günü Öğretmenler günü olduğu için mi topladık” dedi. ”Hayır annecim ıııı bugün sevgi günü” deyiverdim. Öğretmenimizin isminden bir gün uydurdum yani. Okula gittik öğretmeni karşıladı, boynuna sarıldı ”öğretmenim sevgi günün kutlu olsun” dedi ve ben usulca kaçtım 🙂 

İşyerimde vazolarımıza koyduk odamıza geleni mis kokularla karşılıyoruz. Herkeste soruyor ne bu çiçeğin adı diye kendimce ”sarı çiçek”, ”otoban çiçeği” gibi isimler takmıştım soranlara da öyle söylüyordum. Doğada kendiliğinden yetişen güzelliklere olan aşkımı daha önce anlatmıştım. Bu da öyle bir şey işte. İlk olarak Aydınlı bir arkadaşımla Aydın dağlarında toplamıştık o zamandan beridir hayranıyım bu çiçeklerin. Otobandan gelip gideken gördüğümden otoban çiçeği demiştim ama asıl yetişme yeri değil elbette. Asıl yetişme yeri : doğa 🙂 

Bugün Google’a bu çiçeğin adını sordum. Ne dese beğenirsiniz, sarı çiçek, sevgi çiçeği, sıra sarı çiçek gibi aklıma şimdi geliveren isimler var mesela ben olsam bu isimleri beğenirdim. Ama google dedi ki bu çiçeğin adı ”katır tırnağı”… nasıl üzüldüm, nasıl bir şok yaşadım anlatamam. Bu güzelim çiçeğe bu ismi kim yakıştırmış acaba? 

Ben hiç yakıştıramadım hep dediğim gibi ”sarı çiçek” diyeceğim, siz katır tırnağı ya da Spartium Junceum, Geniste luncea / Spartium / Genet de diyebilirsiniz… 

Size biraz da ansiklopedik bilgi aktarayım bu çiçekle ilgili: 

Baklagiller familyasından, dik duran çalı halinde, her zaman yeşil olan, odunsu, kuraklığa dayanıklı bir bitkidir. Genç sürgünleri narin yapılı ve sarı çiçeklidir. Çiçekleri güzel kokuludur. Ancak arıların sevmediği bir çiçektir (neden acaba?) 

Sürgünleri kırsal alanda süpürge olarak kullanılır. Katır tırnağında Genistein boyarmaddesi bulunur. Yünleri sarıya boyadığı için kök boya halılarımızın yün iplerinin sarıya boyanmasında kullanılır. 

İdrar ve balgam söktürücü, hazım kolaylaştırıcı, böbrek ve safrakesesi taşları düşürücü etkisi olduğu belirtilmektedir.
Bunların yanında idrar yolları hastalıkları, romatizma, kabızlık ve kalp hastalıkları tedavisinde kullanılır.
Doz aşımı sıkıntı, baş ağrısı ve ishalle sonuçlanan zehirlenmelere yol açar. 

İşte benim sarı çiçeğimin hikayesi… 11.05.2011

Bir Yanıt Bırakın

